SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 018
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Da, plouă cum n-am mai văzut...
Şi grele tălăngi adormite,
Cum sună sub şuri învechite!
Cum sună în sufletu-mi mut!
Oh, plânsul tălăngii când plouă!
Şi ce enervare pe gând!
Ce zi primitivă de tină!
O bòlnavă fată vecină Răcneşte la ploaie, râzând...
Oh, plânsul tălăngii când plouă!
Da, plouă... şi sună umil
Ca tot ce-i iubire şi ură –
Cu-o muzică tristă, de gură,
Pe-aproape s-aude-un copil.
Oh, plânsul tălăngii când plouă!
Ce basme tălăngile spun!
Ce lume-aşa goală de vise! ...
Şi cum să nu plângi în abise,
Da, cum să nu mori şi nebun?
Oh, plânsul tălăngii când plouă!
(George Bacovia, Plouă)
*talangă, tălăngi, s.f. – clopot care se atârnă la gâtul vitelor; sunetul produs de un astfel de clopot *şură, şuri, s.f. – construcţie anexă pe lângă o gospodărie rurală pentru unelte sau vite *tină, s.f. – noroi *abis, abisuri, s.n. – prăpastie adâncă, genune
1 Transcrie două cuvinte care aparţin câmpului semantic al ploii. 2 puncte
2 Precizează rolul punctelor de suspensie din prima strofă. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri, pentru a ilustra omonimia cuvântului mai. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare, prezente în poezie. 4 puncte
5 Transcrie două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat. 4 puncte
6 Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în prima strofă a poeziei. 4 puncte
7 Precizează rolul versului ,,Oh, plânsul tălăngii când plouă!” în poezia citată. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, strofa a treia, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentă în textul dat. 4 puncte