SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 092
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul
de mai jos:
Această mare e acoperită de adolescenţi
care învaţă mersul pe valuri, în picioare,
mai rezemându-se cu braţul, de curenţi,
mai sprijinindu-se de-o rază ţeapănă, de soare.
Eu stau pe plaja-ntinsă tăiată-n unghi perfect
şi îi contemplu ca la o debarcare.
O flotă infinită de yole*. Şi aştept
un pas greşit să văd, sau o alunecare
măcar pân’la genunchi în valul diafan
sunând sub lenta lor înaintare.
Dar ei sunt zvelţi şi calmi, şi simultan
au şi deprins să meargă pe valuri, în picioare.
(Nichita Stănescu, Adolescenţi pe mare)
*yolă (iolă, iole), s.f. (din fr. yole) – ambarcaţie sportivă îngustă şi uşoară, cu o velă prinsă de un
catarg, condusă de o singură persoană
1. Notează câte un sinonim contextual pentru cuvintele ţeapănă şi lentă. 2 puncte
2. Precizează rolul apostrofului din al nouălea vers. 2 puncte
3. Scrie două expresii/ locuţiuni care să conţină verbul a tăia. 2 puncte
4. Menţionează două teme/ motive literare, prezente în poezie. 4 puncte
5. Stabileşte tipul de rimă şi măsura din primele patru versuri. 4 puncte
6. Motivează scrierea cu literă mică la începutul unora dintre versurile poeziei. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia unei figuri de stil din text. 4 puncte
8. Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultimele două versuri, prin evidenţierea relaţiei
dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
9. Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic, prezentă în poezie. 4 puncte