Pagina 1 din 1

Varianta 73

MesajScris: Mar Apr 22, 2008 10:40 am
de admin
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte) − Varianta 073

Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de rânduri, despre poezie, pornind de la ideea
exprimată în următoarea afirmaţie: „Nimeni n-a interpretat definitiv o mare poezie, oricât de clară în aparenţă”. (G. Călinescu, Aforisme şi reflexii)
Atenţie! În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

- să respecţi construcţia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris, utilizarea
mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 6 puncte
- să ai conţinutul şi structura adecvate argumentării: formularea ipotezei/ a propriei opinii faţă de
ideea exprimată în afirmaţia dată, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 18 puncte
- să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi
de punctuaţie). 6 puncte

Re: Varianta 73

MesajScris: Lun Mai 05, 2008 9:25 pm
de ancanka
Fireşte, ideea lui G. Călinescu conform căreia o mare poezie este interpretată diferit pe parcursul timplului, este adevărată. Operele scriitorilor consacraţi, din orice literatură au fost, în multiple rânduri comentate în diverse moduri. Aceasta pluritate a lecturilor a condus la o permanentă actualizare a lor.
“O mare poezie” creează impresia că o putem întelege altfel la fiecare lectură. Sensul operei nu diferă doar în funcţie de receptarea critică, ci şi de experienţa personală. Spre exemplu, “Luceafărul”,capodopera lui Eminescu, permite şi o lectură în funcţie de vârstele la care este citit poemul: ca un basm ( în copilărie), ca imaginea iubirii imposibile (în adolescenţă) sau ca poem al singurătăţii geniului (la maturitate).
Pe de altă parte, “o mare poezie” oferă cititorului, printre altele, şi un joc al sensurilor, pe care cititorul le descoperă, plăcerea lecturii fiind cu atât mai mare cu cât este mai variată pluritatea sensurilor. “Luceafărul” prezintă în aparenţă o poveste destul de simplă, având ca temă dragostea. În realitate, tema poemului este omul de geniu. Din epoca în care a apărut textul şi până astăzi, “Luceafărul” a fost dezbătut şi interpretat diferit, chiar contradictoriu.
În concluzie, eu cred că marea poezie rezistă în timp pentru că ne permite să o regândim şi s-o retrăim.
(Andra Dobroiu , 12 F; coord. prof. dr. Dumitriţa Stoica)

Re: Varianta 73

MesajScris: Mar Mar 29, 2011 6:19 pm
de cris-tina
In afirmatia citata, Calinesc recunoaste imposibilitatea unei interpretari finale pentru o creatie poetica de valoare . Eu sunt de acord cu aceasta afirmatie deoarece consider ca este imposibil sa identifici si sa explici toate intelesurile ascunse intr-o poezie ;textul "creste" astfel in fiecare cititor si se imbogateste cu fiecare lectura.
In primul rand,poeziile , asemeni oricarei opere de arta , sunt supuse interpretarilor care i se dau de catre receptori ,de catre critici sau de catre specialistii din domeniile respective.Cu toate acestea , nici o interpretare nu este finala .Interpretarile reflecta opera , educatia si sistemul de valori al fiecarei persoane care incearca sa desluseasca sensurile operei de arta.
In al doilea rand , un exemplu este dat de poezia ermetica a lui Ion Barbu care isi propune o ambiguizare intentionata a textului astfel poezia va fi mult mai greu de interpretat .
In concluzie ,este libertatea oricui sa interpreteze o poezie si sa incerce sa analizeze mesajul pe care autorul incearca sa-l transmita.Cu toate acestea o interpretare completa si definitiva este imposibil de formulat.

Scris:
de