Pagina 1 din 1

Varianta 36

MesajScris: Mar Apr 22, 2008 9:07 am
de admin
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte) − Varianta 036

Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de rânduri, despre inteligenţă, pornind de la ideea
exprimată în următoarea afirmaţie: „A fi inteligent înseamnă a reuşi, adică a avea succes, sau, cu alte
cuvinte, a învinge”.
(Mihail Ralea, Scrieri)

Atenţie! În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- să respecţi construcţia discursului de tip argumentativ: structurarea ideilor în scris, utilizarea
mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 6 puncte
- să ai conţinutul şi structura adecvate argumentării: formularea ipotezei/ a propriei opinii faţă de
ideea exprimată în afirmaţia dată, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 18 puncte
- să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi
de punctuaţie). 6 puncte

Re: Varianta 36

MesajScris: Lun Mai 05, 2008 9:52 pm
de ancanka
Consider că afirmaţia lui Mihai Ralea din „Scrieri”, conform căreia inteligenţa înseamnă succes este nefondată.
Mulţi oameni nu reuşesc în viaţă doar datorită inteligenţei, ci şi datorită capacităţilor de a stabili şi de a atinge anumite obiective, cum ar fi avansarea într-o poziţie socială mai bună. Pe de altă parte, există oameni foarte inteligenţi care cad pradă unor patimi cumplite şi unor impulsuri necontrolate; de exemplu, un om cu o inteligenţă peste medie care şi-a câştigat un statul privilegiat într-un domeniu de activitate, poate să se dovedească a fi foarte slab în faţa unei tentaţii foarte mari, cum sunt drogurile. Din acest exemplu reiese faptul că inteligenţa, nu l-a ajutat să facă faţă ispitei, lăsându-se „învins”. În acest caz, alte calităţi sunt necesare, precum cunoaşterea de sine, motivarea sau autocontrolul.
În al doilea rând, pot face referire la faptul că multe studii de specialitate arată că factorii care au un rol decisiv, atât în plan profesional cât şi în plan social, precum munca, disciplina, respectul de sine şi respectul faţă de ceilalţi, au o pondere mult mai ridicată decât inteligenţa. Inteligenţa este, fără îndoială, o capacitate extraordinară, dar dacă nu este completată şi de alte capacităţi nu poate face diferenţa. A fi inteligent nu înseamnă totul în viaţă.
În concluzie, inteligenţa este doar „un atu” în lupta pentru afirmare a propriei identităţi şi în faţa tentaţiilor, nicidecum garantul succesului, sau cu atât mai puţin echivalentul succesului, victoriei.
(Maria Ghiţă, 12 L; coord. prof. Luminiţa Paraipan)

Re: Varianta 36

MesajScris: Lun Mai 26, 2008 10:51 pm
de Attila
II. 36 (inteligenţă)
Consider că afirmaţia lui Mihai Ralea din „Scrieri”, conform căreia inteligenţa înseamnă succes este nefondată.
Mulţi oameni nu reuşesc în viaţă doar datorită inteligenţei, ci şi datorită capacităţilor de a stabili şi de a atinge anumite obiective, cum ar fi avansarea într-o poziţie socială mai bună. Pe de altă parte, există oameni foarte inteligenţi care cad pradă unor patimi cumplite şi unor impulsuri necontrolate; de exemplu, un om cu o inteligenţă peste medie care şi-a câştigat un statul privilegiat într-un domeniu de activitate, poate să se dovedească a fi foarte slab în faţa unei tentaţii foarte mari, cum sunt drogurile. Din acest exemplu reiese faptul că inteligenţa, nu l-a ajutat să facă faţă ispitei, lăsându-se „învins”. În acest caz, alte calităţi sunt necesare, precum cunoaşterea de sine, motivarea sau autocontrolul.
În al doilea rând, pot face referire la faptul că multe studii de specialitate arată că factorii care au un rol decisiv, atât în plan profesional cât şi în plan social, precum munca, disciplina, respectul de sine şi respectul faţă de ceilalţi, au o pondere mult mai ridicată decât inteligenţa. Inteligenţa este, fără îndoială, o capacitate extraordinară, dar dacă nu este completată şi de alte capacităţi nu poate face diferenţa. A fi inteligent nu înseamnă totul în viaţă.
În concluzie, inteligenţa este doar „un atu” în lupta pentru afirmare a propriei identităţi şi în faţa tentaţiilor, nicidecum garantul succesului, sau cu atât mai puţin echivalentul succesului, victoriei.

(Maria Ghiţă, 12 L; coord. prof. Luminiţa Paraipan)

Scris:
de