SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 050
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
De câte ori, iubito, de noi mi-aduc aminte,
Oceanul cel de gheaţă mi-apare înainte:
Pe bolta alburie o stea nu se arată,
Departe doară luna cea galbenă – o pată
peste mii de sloiuri de valuri repezite
O pasăre pluteşte cu aripi ostenite,
Pe când a ei pereche nainte tot s-a dus
C-un pâlc întreg de păsări, pierzându-se-n apus.
Aruncă pe-a ei urmă priviri suferitoare,
Nici rău nu-i pare-acuma, nici bine nu ... ea moare,
Visându-se-ntr-o clipă cu anii înapoi.
............................................................
Suntem tot mai departe deolaltă* amândoi,
Din ce în ce mai singur mă-ntunec şi îngheţ,
Când tu te pierzi în zarea eternei dimineţi.
(Mihai Eminescu, De câte ori, iubito...)
*deolaltă – formă populară hibridă: deodată, împreună
1 Precizează câte un sinonim contextual pentru cuvintele ostenite şi pierzându-se. 2 puncte
2 Evidenţiază rolul liniei de pauză în versul „Departe doară luna cea galbenă – o pată”. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri pentru a ilustra polisemia cuvântului departe. 2 puncte
4 Explică semnificaţia a două figuri de stil diferite din textul dat. 4 puncte
5 Selectează patru structuri metaforice care sugerează sentimentul morţii, în poezia dată. 4 puncte
6 Precizează cele două planuri lirice pe baza cărora este structurat textul. 4 puncte
7 Numeşte două caracteristici ale liricii romantice prezente în text. 4 puncte
8 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei. 4 puncte
9 Comentează, în 6 - 10 rânduri, primele patru versuri prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte