SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 043
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
De mult mă lupt cătând în vers măsura,
Ce plină e ca toamna mierea-n faguri,
Ca s-o aştern frumos în lungi şiraguri,
Ce fără piedici trec sunând cezura.
Ce aspru mişcă pânza de la steaguri
Trezind în suflet patima şi ura –
Dar iar cu dulce glas îţi împle gura
Atunci când Amor timid trece praguri!
De l-am aflat la noi a spune n-o pot;
De poţi s-auzi în el al undei şopot,
De e al lui cu drept acest preambul –
Aceste toate singur nu le judec…
Dar versul cel mai plin, mai blând şi pudic,
Puternic iar – de-o vrea – e pururi iambul.
(Mihai Eminescu, Iambul)
1 Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor vers şi trezind. 2 puncte
2 Explică utilizarea punctelor de suspensie în versul „Aceste toate singur nu le judec…”. 2 puncte
3 Alcătuieşte câte un enunţ în care cuvintele gură şi toamnă să aibă sens conotativ. 2 puncte
4 Transcrie două structuri/ versuri care conţin imagini artistice ale „iambului”. 4 puncte
5 Menţionează două teme/ motive literare, prezente în textul dat. 4 puncte
6 Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în prima strofă. 4 puncte
7 Comentează, în 6 - 10 rânduri, strofa a doua, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
8 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei date. 4 puncte
9 Motivează, prin evidenţierea a două trăsături, faptul că textul aparţine lirismului subiectiv. 4 puncte