Varianta 39
Scris: Dum Apr 20, 2008 11:56 am
SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 039
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Cum roade visul firea cea aeve
Cu fiecare noapte mai adânc,
Mânând în turme zei, menandri,* eve
Şi cavaleri cu lire la oblânc,
Cum se lipesc cu toţii de oglindă
Să treacă dincolo cât mai curând,
Cum creşte jalea-n tagma suferindă
A chipurilor în amurg plăpând,
Cum nasc apoi năluci în cavalcade
Gonind uşor spre porturi sidefii,
Spre specii calde, populând estrade
La circul interzis pentru cei vii.
Nu mă lasa, de umeri mă cuprinde,
Şopteşte-mi vorbe clare, să-nţeleg
Ori şuieră preziceri şi colinde
Să fie iarnă pentr-un ev întreg.
(Leonid Dimov, Să fie iarnă)
*menandri, s.m. – pesonaje mitologice
*eve, s. f. – (aici) femei
1 Menţionează câte un sinonim contextual pentru cuvintele jale şi năluci. 2 puncte
2 Explică utilizarea cratimei în structura „să-nţeleg”. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri pentru a ilustra sensul propriu şi sensul figurat al cuvântului oglindă. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare prezente în poezie. 4 puncte
5 Transcrie, din a doua strofă, un vers care conţine un adjectiv cu valoare expresivă. 4 puncte
6 Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat. 4 puncte
7 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, primele trei strofe, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentă în textul dat. 4 puncte
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Cum roade visul firea cea aeve
Cu fiecare noapte mai adânc,
Mânând în turme zei, menandri,* eve
Şi cavaleri cu lire la oblânc,
Cum se lipesc cu toţii de oglindă
Să treacă dincolo cât mai curând,
Cum creşte jalea-n tagma suferindă
A chipurilor în amurg plăpând,
Cum nasc apoi năluci în cavalcade
Gonind uşor spre porturi sidefii,
Spre specii calde, populând estrade
La circul interzis pentru cei vii.
Nu mă lasa, de umeri mă cuprinde,
Şopteşte-mi vorbe clare, să-nţeleg
Ori şuieră preziceri şi colinde
Să fie iarnă pentr-un ev întreg.
(Leonid Dimov, Să fie iarnă)
*menandri, s.m. – pesonaje mitologice
*eve, s. f. – (aici) femei
1 Menţionează câte un sinonim contextual pentru cuvintele jale şi năluci. 2 puncte
2 Explică utilizarea cratimei în structura „să-nţeleg”. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri pentru a ilustra sensul propriu şi sensul figurat al cuvântului oglindă. 2 puncte
4 Menţionează două teme/ motive literare prezente în poezie. 4 puncte
5 Transcrie, din a doua strofă, un vers care conţine un adjectiv cu valoare expresivă. 4 puncte
6 Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat. 4 puncte
7 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei. 4 puncte
8 Comentează, în 6 - 10 rânduri, primele trei strofe, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
9 Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: expresivitate, ambiguitate, sugestie, reflexivitate), prezentă în textul dat. 4 puncte