Varianta 17

Rezolvari si solutii pentru partea I

Varianta 17

Mesajde admin pe Dum Apr 20, 2008 10:46 am

SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 017
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:

– Adio, pică frunza
Şi-i galbenă ca tine, –
Rămâi, şi nu mai plânge,
Şi uită-mă pe mine.

Şi s-a pornit iubita
Şi s-a pierdut în zare –
Iar eu în golul toamnei
Chemam în aiurare...

– Mai stai de mă alintă
Cu mâna ta cea mică,
Şi spune-mi de ce-i toamnă
Şi frunza de ce pică...

(George Bacovia, Pastel)

1 Transcrie, din text, două cuvinte care aparţin câmpului semantic al toamnei. 2 puncte
2 Precizează două consecinţe ale utilizării cratimei în structura „Şi-i galbenă”. 2 puncte
3 Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin cuvântul frunză. 2 puncte
4 Transcrie, din poezie, câte o structură lexicală ce conţine o imagine auditivă, respectiv, o imagine vizuală. 4 puncte
5 Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric, în textul dat. 4 puncte
6 Explică rolul întrebuinţării frecvente a punctelor de suspensie şi a liniilor de pauză, în textul poeziei citate. 4 puncte
7 Comentează, în 6 – 10 rânduri, strofa a doua, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poeticăşi mijloacele artistice. 4 puncte
8 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei date. 4 puncte
9 Argumentează apartenenţa textului dat la simbolism, prin prezentarea a două trăsături existente în text. 4 puncte
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Varianta 17

Mesajde Andreea pe Lun Mai 05, 2008 2:28 pm

Varianta 17
1. Două cuvinte din câmpul semantic al toamnei, de exemplu: ,frunza", galbenă", „toamna", „pică" etc.
2. Folosirea cratimei are drept consecinţă marcarea grafică a rostirii legate a două cuvinte prin eliminarea unei silabe; sub raport prozodic acest fapt asigură păstrarea măsurii versului etc.
3. Expresii/ locuţiuni; de exemplu: „ca frunza şi ca iarba", „a tăia frunze la câini" etc.
4. Structuri lexicale care conţin o imagine vizuală, respectiv una auditivă, de exemplu: imagine vizuală - „pică frunza", „şi-i galbenă ca tine"; imagine auditivă - „nu mai plânge", „chemam în aiurare" etc.
5. Mărcile lexico-gramaticale ale eului liric sunt verbe şi forme pronominale de persoana I. De exemplu: „uită-mă pe mine, „eu", „chemam", „mă alintă", „spune-mC1' etc.
6. Punctele de suspensie marchează grafic întreruperi ce apar în vorbire, vorbitorul nu îşi exprimă până la capăt ideea; în text se exprimă incapacitatea comunicării cu persoana iubită; prin folosirea celor două semne de punctuaţie, se imprimă lecturii un ritm lent, de reflexie etc.
7. Strofa a doua a evidenţiază ideea dominantă a poeziei: prezenţa toamnei, ca anotimp al unui sfârşit, al unei despărţiri {„adio, pică frunza"), atât în natură, cât şi în iubire; disperarea eului liric în perspectiva singurătăţii exprimată prin sintagma „chemam în aiurare" sau metafora „golul toamnei" etc.
8. Titlul poeziei „Pastel" este în relaţie evidentă cu întreaga poezie, sugerând o stare generală de tristeţe, de profundă singurătate, prin sensurile cuvântului, pastel însemnând un tablou din natură, o natură însă tristă, mohorâtă, fiind toamnă, iar plecarea iubitei accentuând solitudinea până la disperare etc.
9. Poezia are trăsături specifice curentului simbolism. De exemplu: apartenenţa la simbolism este motivată de tematica poeziei; anotimpul toamna simbolizează un sfârşit, în natură, dar şi în iubire; motivul literar al toamnei, al bolii, al descompunerii materiei; prezenţa simbolurilor, a cromaticii, a muzicalităţii, folosirea refrenului etc.
Avatar utilizator
Andreea
Elev de nota 10
 
Mesaje: 267
Membru din: Lun Apr 21, 2008 2:34 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Limba si literatura romana - numai variante rezolvate - Subiectul I

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Google [Bot]