Varianta 94

Rezolvari si solutii pentru partea I

Varianta 94

Mesajde admin pe Mar Apr 22, 2008 8:08 am

SUBIECTUL I (30 de puncte) − Varianta 094
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul
de mai jos:

Septemvrie... Cădeau domol, pe-o carte,
frunze târzii din nucul cel bătrân.
Rădvanul toamnei se zărea, departe,
după himera clăilor de fân.

Septemvrie... Cuvinte de iubire
poate n-au fost, eu nu le-am cunoscut.
Ca pozele din cartea de citire,
eram adesea-nsingurat şi mut...

Septemvrie... Lumini licăritoare
învăluiau surâsul meu amar,
şi nu mai era doamna-nvăţătoare
să-l mângâie pe cel mai trist şcolar...

(Gheorghe Tomozei, Septemvrie)

1. Transcrie două cuvinte din câmpul semantic al timpului. 2 puncte
2. Precizează rolul punctelor de suspensie din primul vers. 2 puncte
3. Transcrie două cuvinte din fondul vechi al limbii. 2 puncte
4. Exprimă, într-un enunţ, tema poeziei. 4 puncte
5. Stabileşte tipul de rimă şi măsura versurilor. 4 puncte
6. Motivează utilizarea frecventă a verbelor la modul indicativ, timpul imperfect. 4 puncte
7. Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în prima strofă. 4 puncte
8. Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultima strofă, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică
şi mijloacele artistice. 4 puncte
9. Ilustrează una dintre caracteristicile limbajului poetic (de exemplu: ambiguitate, sugestie,
expresivitate, reflexivitate), prezentă în poezie. 4 puncte
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

Re: Varianta 94

Mesajde Andreea pe Lun Mai 05, 2008 12:31 pm

1. septemvrie, târzii

2. Rolul punctelor de suspensie din primul vers, „Septemvrie…” , este de a marca o pauză afectivă în rostirea poeziei , pentru a sugera nostalgia.

3. „septemvrie, „rădvanul”, „carte”, „frunze”, „iubire” sunt cuvinte din fondul vechi al limbii.

4. Tema trecerii timpului, asociindu-şi mai multe motive, precum toamna, amintirea, singurătatea, copilăria, exprimă starea de tristeţe a fiinţei.

5. Rima încrucişată (1-3 feminină, 2-4 masculină) şi măsura de 10-11 silabe.

6. Utilizarea verbelor la modul indicativ, timpul imperfect creează durată şi simultaneitate, prelungeşte durata momentului evocat şi o imobilizează într-un tablou sensibil şi melancolic.

7. Epitetul „frunze târzii” sugerează efectul venirii toamnei. Frunzele simt trecerea timpului şi , la timpul lor, cad „domol”. Acestea „ruginesc”, îmbătrânesc şi se sting, asemenea unei fiinţe umane. Metafora „rădvanul toamnei” exprimă plastic apariţia regală a toamnei, de după himericele clăi de fân ale verii, într-o continuă rotaţie calmă a anotimpurilor, ca la Virgiliu.

8. Ideea poetică este tristeţea indusă de venirea toamnei şi este evidenţiată prin epitete : „surâsul meu amar” ce exprima atât amăraciunea, cât şi falsitatea zâmbetului, deprimarea fiinţei care se identifică cu „cel mai trist şcolar”, râvnind după mângâierea doamnei învăţătoare, o alinare mult aşteptată, dar care nu va mai veni niciodată, pentru că timpul copilăriei a trecut. Strofa curentă, implicit şi poezia, se termină cu puncte de suspensie pentru a invita cititorul la reflecţie.

9. Limbajul poetic în poezia citată este caracterizat de reflexivitate, lasă cititorul în suspans. Poezia are o predispoziţie spre meditaţie, datorită punctelor de suspensie prezente atât în fiecare strofă, cât şi în ultimul vers, care te invită să gândeşti la rostul lumii şi al fiinţei aflate sub puterea timpului.
(Daniela Tărăşenie, 12 I, coord. prof. dr. Anca Roman)
Avatar utilizator
Andreea
Elev de nota 10
 
Mesaje: 267
Membru din: Lun Apr 21, 2008 2:34 pm

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT


Înapoi la Limba si literatura romana - numai variante rezolvate - Subiectul I

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Bing [Bot]

cron