de Adi pe Lun Iun 02, 2008 7:20 pm
Va pun aici cateva Variante din subiectul II, care lipsesc :
Varianta 22-(N Iorga-Greselile nu se iarta..)
Afirmatia lui N. Iorga arunca o lumina surprinzatoare asupra ideii de greseala, mutand accentul de pe „repararea”, prin iertare, a constiintei celui care care a comis-o pe „repararea”consecintelor reale ale greseli, afirmatie ce intruneste si adeziunea mea.
In primul rand, trebuie spus ca greseala are ecouri, consecinte pe doua planuri: in planul constiintei si in planul exterior unde s-a produs. In acest sens,a ierta rezolva doar primul aspect al problemei: usurarea constiintei persoanei care a comis eroarea,consecintele ramanand acolo.
Pe de alta parte,a ierta poate fi o incurajare a greselii, ea putandu-se repeta oricand,de vreme ce nu l-ai determinat pe cel care a comis-o sa reflcteze asupra consecintelor ei. A repara presupune sa stii ce nu a functionat bine, sa stii sa faci lucrurile sa functioneze din nou in mod corect.
In concluzie,afirmatia de o mare putere educativa mi se pare adevarata.
varianta 23(Dimitrie Gusti)
In citatul dat,Dimitrie Gusti, pune in lumina esenta nobila a doua atitudini morale eroismul si sacrificiul de sine. In cele ce urmeaza,voiaduce argumente in favoarea celor sustinute de autor.
In primul rand,eroismul se defineste drept capacitatea de a savarsi fapte mari de vitejie,in imprejurari grele. Poti sa fii erou,sa te remarci intr-o situatie exceptionala si fara sa-ti dai viata neaparat. In aclasi timpinsa,orice act de eroism inseamna riscul pirderii propriei vieti in favoarea unor cauze nobile, inseamna sa pui mai presus de tine cauza respectiva. Deci , cele doua atitudini sunt inevitabil legate intre ele.
In al doilea rand, eroismul autentic atrage admiratia prin singularitatea caracterului ce-l genereaza,prin autenticitate. El isi are originea intr-un echilibru interior,fiind rezultanta unei filozofii de viata consecvente cu principiile cele mai inalte. Este sursa a respectului tuturor,prieteni,rivali,sau chiar dusmani,pentru ca,la un anumit nivel indica o calitate rara,capacitatea de a-ti depasi propria conditie,de a te ridica deasupra propriilor limite. Cel mai mare castig in acest caz,este sentimentul libertatii.
In consecinta,putem concluziona ca Dimitrie Gusti surprinde just o latura sublima a caracterului-eroismul.
Varianta24-(Garabet Aslan)
Garabet Aslan recomanda cea mai buna atitudine in raport cu maretia unui om: sa-l admiri si sa inveti de la el,atitudine care este si asentimentul meu.
Admiratia este un sentiment altruist,ea presupune sa fii capabil sa recunosti calitatile de exceptie ale semenilor atunci cand le intalnesti si sa le apreciezi la justa valoare. Contactul cu un om mare are insa si capcane:avand dotari in plus in fata de tine,poti fi tentat sa-l invidiezi,sa I te simti inferior: Admiratia nu inseamna insa ca tu esti mai prejos, ci dimpotriva,constiinta ca tu poti fi mai sus.
Admirand calitatile si actiunile unui om mare este un mod de a identifica,asadar,modele de atitudine si de actiune pe care sa le poti urma la randul tau. Totul e sa le identificam corect si sa luam ce e mai bun din lectia lui de viata.
In concluzie,afirmatia mi se pare adevarata.
Varianta25(Titanic vals)
In fragmentul Titanic vals , T.Musatescu construieste o anumita viziune despre bucuria vietii inteleasa ca realizare in plan familial.
In primul rand,familia este un spatiu al protectiei,in care fiecare dintre noi gaseste intelegere,aprobare si sprijin. O familie unita este un catalizator pentru membrii ei si reprezinta,pana la urma,chiar lumea in care traim.
Fiind locul unde ne petrecem cel mai mult timp,locul unde se gasesc cele mai importante fiinte pentru noi,familia este un factor de stabilitate si echilibru.
Pe de alta parte,aceste lucruri sunt confirmate,din pacate,in lumea contemporana de situatiile triste in care familiile se destrama,producand mari traume copiilor,sau nu sunt unite alergand fiecare in alta directie. Rezultatul- isi pierd linistea sufleteasca,se insingureaza.
In concluzie,pentru a explora lumea mare,trebuie sa fie liniste in lumea ta unica-familia.
Varianta26(Slavici-Scrisori adresate...)
Ioan Slavici observa in „Scrisori adresate unui om tanar”,ca omul este construit astfel incat actiunile sale sa fie in acord cu sine,cu alte cuvinte,sa aiba constiinta impacata. Asertiunea este valida si poate fi sustinuta prin argumente.
Viata fiecarui om este pana la urma suma a ceea ce infaptuieste. Gandul daca nu e pe hartie,trece neobservat,numai fapta avand vizibilitate. Prin urmare,actiunile realizate sunt cele ce conteaza si care vorbesc de la sine despre valoarea unui om.
Pe de alta parte,faptele au consecinte diverse: potsa sa soldeze cu rezultate bune sau cu rezultate indoielnice. Omul trebuie sa se gandeasca inainte de a actiona astfel incat consecintele sa se fie multumitoare si el sa se simta impacat cu propria conduita.
In concluzie I. Slavici surprinde un adevar ce sta la temelia impacarii cu sine a fiecaruia dintre noi.