Biletul 66

-proba orala- cele 100 bilete - rezolvari - solutii

Biletul 66

Mesajde admin pe Mar Apr 29, 2008 4:45 pm

.......................................................................................................................................
Biletul nr. 66
Analiza regimurilor comuniste nu a recurs până acum la utilizarea sistematică a
categoriei de persecuţie [...] avem de-a face, în cazul comunismului, cu un tip de regim
(totalitar”) care se instaurează şi se menţine prin teroare şi în care abuzul de putere
se manifestă cel mai adesea tocmai prin lansarea de persecuţii abuzive şi arbitrare
împotriva unor persoane sau grupuri. În arhivele comuniste există o serie întreagă de
documente ce pot fi integrate categoriei textului - persecutor, texte redactate de
persecutor (care poate fi o instituţie sau un ansamblu de instituţii), cu scopul de a
lansa persecuţii şi de a le justifica.
Dosarul de securitate este prin excelenţă un text - persecutor, prin care o instituţie
special creată (Securitate) îşi întemeiază şi legitimează acuzaţiile persecutorii, în
numele cărora va lansa în cele din urmă acte de persecuţie (urmărire, arest,
confiscarea averii, eliminarea din funcţii, condamnare pe viaţă, execuţie etc.) asupra
unei victime inocente - a cărei vină există strict în sistemul de referinţă al
persecutorului. O categorie aparte a textului - persecutor o constituie de exemplu
listele de lucrări interzise, pentru stabilirea cărora a fost de asemenea înfiinţată o
instituţie specială. Victima nu este în acest caz doar autorul vizat în mod direct de
persecutor, ci o constituie generaţiile care urmau să primească această viziune
deformată despre propria lor cultură. [...].
O definiţie în sens foarte larg a reeducării ar trebui să includă acest gen de
intervenţie pe corpul viu al unei culturi (epurare, interzicere, excludere, etichetare) la
nivelul opţiunilor fundamentale şi orientărilor de valoare pe care un agent (oricare ar
fi el, guverne, responsabili politici sau educaţionali, mass-media) având putere
(politică, economică, militară) intenţionează să o imprime generaţiilor viitoare.
(Claudia Buruiană, Fenomenul „reeducării” din închisorile
comuniste, în Rost, nr.29, 2005)

.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).
Avatar utilizator
admin
Administrator
 
Mesaje: 840
Membru din: Dum Apr 20, 2008 7:33 am

de Robot pe

Robot
 
Mesaje: 1
Membru din: 2008
Locaţie: IT

Înapoi la Romana

Cine este conectat

Utilizatori înregistraţi: Niciun utilizator înregistrat