.......................................................................................................................................
Biletul nr. 31
Presa periodică, care în ţările libere, se numeşte o a patra putere în stat şi care
pretutindene, până şi în părţile pământului cele mai despotic ocârmuite, a agiuns a fi
o necesitate şi pentru guvernare şi pentru popoare; căriia şi unele şi altele îi fac
complimente şi-i solicitează aplauzele, acestă presă la români, este o inovaţie a căriia
origină datează de-abia de ieri. Nu sunt cincizeci de ani de când în Principate nu
străbătea poate cinci jurnaluri franceze şi doă germane; şi aceste încă de-abia se
cetea în casele a câţiva boieri şi cu deosebire în cabinetul domnilor, carii erau
îndatoriţi de cătră Poarta Otomană de a aduna ştiri din toate părţile Europei şi de a le
împărtăşi la Constantinopol.
Nu sunt treizeci de ani când românii n-aveau încă o singură foaie periodică în
limba lor. În anul 1817, d. Racocea, translator românesc în Lemberg, publică, în
adevăr, prospectul unui jurnal ce era să iasă pentru întâiaşi dată româneşte; însă
planul său nu se putu aduce la împlinire. La 1822, dl. Z. Carcalechi, decanul
jurnaliştilor români de astăzi, cercă pantru a doua oară, în Buda, o asemine
întreprindere, dar aceasta era mai mult o revistă literară şi care curând şi căzu. În
1828, C. Rosetti din Valahia publică în Saxonia câteva numere a unui jurnal politic
românesc numit Fama Lipţcăi; în sfârşit, Eliad, la 1827, ceruse asemine voie de a
publica o foaie românească în Bucureşti, dar şi ocârmuirea de atunce nu-i încuviinţă
cererea. Şi aşa ceilalţi puţini bărbaţi ce pe atunce ar fi putut coopera la introducerea
presei periodice între români pierdură mai sperarea de a-şi realiza planul.
(Mihail Kogălniceanu, Jurnalismul românesc în 1855)
.......................................................................................................................................
A. Cerinţe privind emiţătorul (cine emite mesajul, din ce perspectivă/ ipostază, cu ce intenţie, în ce context etc.);
B. Cerinţe privind structura/ compoziţia/ mesajul textului (identificarea ideilor, disocierea faptelor de opinii, a elementelor obiective de cele subiective, a argumentelor de contraargumente, identificarea unor structuri şi tehnici argumentative/ informative/ descriptive/ narative etc.);
C. Cerinţe privind construirea unei interpretări/ exprimarea unei opinii argumentate (despre un aspect/ o idee/ un argument/ o afirmaţie/ o atitudine
evidente în textul dat, cu privire la o perspectivă actuală asupra ideii exprimate, despre opţiunea, pe baza experienţei personale, pentru una sau alta dintre soluţiile propuse/ care se conturează etc.).